Innovatie in het onderwijs: Leerlab
Bureau de Hamvraag begeleidde het ontwerp en de inrichting van een pilot voor de doorlopende leerlijn op niveau 4 van VMBO naar MBO voor het IJburg College en het ROC van Amsterdam.
Met wie?
IJburg College en ROC van Amsterdam
2021-2022
De Hamvraag
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de leerling student wordt, waarbij de leerling de overgang naar het MBO ervaart als een waardevolle en bewuste keuze voor de toekomst?
Opgave
In het opiniestuk ‘De toekomst van ons onderwijs’ roepen de vijf sectorraden in het MBO en diverse andere onderwijsorganisaties op tot discussie over de toekomst van ons onderwijs. Een belangrijk ankerpunt is het inrichten van doorlopende leerlijnen in het onderwijs. Bureau de Hamvraag begeleidde in deze opgave voor het IJburg College en het ROC van Amsterdam (MBO College Zuid en MBO College Zuidoost) het ontwerp en de inrichting van een pilot voor de doorlopende leerlijn op niveau 4 van VMBO naar MBO.
Aanpak
Het Leerlab is opgezet volgens de methode van Social Design. In de aanpak stonden lef hebben, innoveren, verbinden en ontwikkelen centraal. Het ontwerp is tot stand gekomen in 3 fases: begrijpen, creëren en implementeren. Aan het eind van de eerste fase nodigden we experts (docenten, leerlingen, inhoudelijke professionals, beleidsadviseurs en mensen uit het bedrijfsleven) uit voor een intensieve Design Sprint. Tijdens deze sprint ontwierpen ze samen de ‘Think Big, Start Small’. Een belangrijke stap in het ontwerpproces waarbij je denkt vanuit idealen, dromen en innovatie (vaak groots) en die uitwerkt naar realistische en (vaak kleine) concrete plannen.
Resultaat
Lees meer over het Leerlab op STERK Beroepsonderwijs.