Innovaties voor een beter bereikbaar Provincie Overijssel
Hoe motiveer je medewerkers van de provincie Overijssel om beter bereikbaar te zijn? Deze vraag stelde de Provincie Overijssel aan ruim 3500 creatieve makers. Bureau de Hamvraag en Public Cinema wonnen deze challenge met hun innovatieve en onderzoekende aanpak.
Met wie?
Challenge via Makersplatform | Samenwerking met Public Cinema | Voor de Provincie Overijssel
2023
De Hamvraag
Hoe kunnen we medewerkers van de provincie Overijssel motiveren om beter bereikbaar te zijn?
Opgave
Begin 2022 is onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van de provincie Overijssel. Uit de resultaten bleek dat de directe telefonische bereikbaarheid van medewerkers niet goed is. De opgave is om met creatieve oplossingen het gedrag van medewerkers zo te beïnvloeden dat daardoor de bereikbaarheid van de provincie Overijssel wordt vergroot.
Aanpak
Echte intrinsieke motivatie start bij de eigen wil en de behoefte van de medewerker. Om uiteindelijk de klant centraal te kunnen stellen, beginnen wij bij medewerkers zelf. Middels een Human Centered Design aanpak onderzoeken we de met de medewerkers waarom zij niet goed direct bereikbaar zijn. Welke overtuigingen, beslissingen en aannames liggen hieronder? Vervolgens ontwerpen we samen de oplossing. Het eindresultaat is een gedragen gedragsinterventie, voortkomend uit de knelpunten en ideeën van de medewerkers door middel van co-creatie. Het doel is dat medewerkers zich eigenaar voelen van de opgave én de oplossing.