Een nieuwe visie op Dienstverlening in de Provincie Overijssel
De Provincie Overijssel wil een goede dienstverlener zijn. In een creatief ontwerptraject waar we bewoners en organisaties, én medewerkers, bij betrekken ontwikkelen we samen een nieuwe visie op Dienstverlening voor de komende jaren. Door ook de organisatie te betrekken bij de ontwikkeling van de nieuwe visie wordt deze vanuit draagvlak vormgegeven en komt dienstverlening meer in het DNA van de medewerkers te zitten. Want medewerkers zijn ook dienstverleners.
Met wie?
Samenwerking met Public Cinema | Voor de Provincie Overijssel
2024 / 2025
De Hamvraag
Hoe kan de Provincie Overijssel haar dienstverlening toekomstbestendig, vanuit betrokkenheid en aansluitend op de behoefte inrichten in de komende jaren?
Opgave
De visie op Dienstverlening van Provincie Overijssel is toe aan een herziening. Deze nieuwe visie wil de Provincie opstellen met medewerkers, inwoners en organisaties. Hiervoor is de Provincie op zoek naar creatieve en verrassende werkvormen die niet alleen zorgen voor het ophalen van de juiste informatie, en het voeren van het juiste gesprek, maar ook voor een bewustwording bij medewerkers. Dienstverlening moet hiermee weer meer in het DNA van de medewerkers komen te zitten.
Aanpak
Voor dit traject werken we vanuit de volgende principes:
- We brengen beweging.We bouwen aan betrokkenheid. Door verrassende en prikkelende interventies en communicatie die de aandacht trekt. We zorgen voor een ‘buzz’ en voeden het gesprek en bewustwording bij de medewerkers, ook als we er niet zijn.
- We doen het samen. (In)verbinding. Dienstverlening raakt ook aan persoonlijke waarden. Die zoeken we op. We gebruiken visuele en toegankelijke werkvormen waar iedereen in mee kan doen. Dit brengt interactie en de ‘wisdom of the crowd’, ook die van buiten het provinciehuis, en dit versterkt het eigenaarschap.
- Het moet wel kloppen. We zorgen voor een sterke inhoudelijke lijn, de rode draad, een goede analyse en concrete vertaling. We stellen de juiste vragen. En relevante en toekomstgerichte ontwikkelingen binnen en buiten de provincie nemen we mee. Voor een duurzaam resultaat.
We werken in drie fases waarin we de opgave duiden, een analyse op belanghebbenden maken en eerste brede ophaalsessie doen. Van daaruit gaan we actief de organisatie en de provincie in. Online en offline. En nodigen we mensen uit om mee te denken en te doen. In de laatste fase duiden we met elkaar wat we hebben opgehaald, en gaan we de dialoog aan over verschillende inzichten en keuzes die voor de visie gemaakt moeten worden. Dit doen we met inwoners, organisaties en medewerkers.
In de aanpak maken we gebruik van maatwerk installaties, visualisaties en interventies. Hier delen we meer over wanneer dat kan.